NIEZBĘDNY SPRZĘT DO TRENINGU FUNKCJONALNEGO I CROSSFIT

Czerwiec 20, 2018 / Ogólne, Produkcja
NIEZBĘDNY SPRZĘT DO TRENINGU FUNKCJONALNEGO I CROSSFIT

Niezbędny sprzęt do treningu CrossFit? Brzmi banalnie, a jednak wiele osób zastanawia się co tak naprawdę jest potrzebne do stworzenia strefy funkcjonalnej, siłowni z częścią wyznaczoną do treningu CrossFit, a co do profesjonalnego CrossFit Boxu. W artykule znajdziecie przegląd sprzętów, rozwiązań, produktów dostępnych na rynku, które są podstawą oraz rozszerzeniem dla treningu funkcjonalnego.

PODSTAWA TRENINGU CROSSFIT – BRAMY RIGS & RACKS

Zdecydowanie można stwierdzić, że podstawą treningu funkcjonalnego (w dosłownym jak i przenośnym tego słowa znaczeniu) są metalowe konstrukcjebramy CrossFit, klatki, bramy funkcjonalne. Stalowe konstrukcje zazwyczaj składają się z pionowych, metalowych słupów (filarów) i metalowych drążków. Mając pionowe, metalowe słupy za podstawy wystarczy je ze sobą połączyć różnego rodzaju drążkami w celu uzyskania strefy funkcjonalnej. I tak właśnie powstaje zalążek do wielofunkcyjnego treningu funkcjonalnego – CrossFit.

RODZAJE KLATEK CROSSFIT

Bramy CrossFitowe możemy podzielić głównie ze względu na rodzaj montowania na kilka rodzajów:

RIGS

czyli klasyczne, wolnostojące, metalowe konstrukcje. Klatki RIGS składają się z parzystej liczby słupów (większej niż 4) o wysokości powyżej 2,5 m. Cała konstrukcja jest montowana do podłoża przez co zbędny, a wręcz szkodzący jest jej kontakt ze ścianą. Klatki te zazwyczaj stawiane są pośrodku siłowni lub klubu, tak by dostęp dla ćwiczącego był z każdej ze stron. Dzięki temu strefa funkcjonalna znajduje się nie tylko wewnątrz bramy, ale również w jej otoczeniu przez co obszar treningowy jest znacznie większy.
Jeżeli chodzi o zastosowanie klatek RIGS – używane są głównie w CrossFit Boxach, dużych siłowniach o powierzchni min. 200 m^2 oraz w renomowanych klubach fitness.

  • RIG 3130

    BRAMA RIG 3130

    7 199,00 
    Dodaj do koszyka
  • RIG 4300

    BRAMA RIG 4300

    9 199,00 
    Dodaj do koszyka
  • RIG 7350 HIGH

    BRAMA RIG 7350 HIGH

    15 699,00 
    Dodaj do koszyka

RACKS  

to również wolnostojące metalowe konstrukcje, ale składające się z równo 4 słupów nieco niższych niż w RIGS (o wysokości 2,3 m) rozmieszczonych w określonych odległościach i połączonych drążkami. Klatki te mogą być zarówno montowane do podłoża jak i tzw. Flat Footed, czyli stojące na własnych, metalowych połączeniach pomiędzy słupami. Zarówno RACKS jak i RIGS wymagają przestrzeni wokół bramy do wykonywania ćwiczeń, natomiast RACKS potrzebują jej znacznie mniej – bo są po prostu mniejsze. Dlatego stosowane są zazwyczaj w domowych siłowniach lub mniejszych strefach treningowych CrossFit.

  • RACK 1250

    KLATKA RACK 1250

    3 999,00 
    Dodaj do koszyka
  • RACK 960

    KLATKA RACK 960

    3 799,00 
    Dodaj do koszyka
  • RACK 960 FLAT FOOT

    KLATKA RACK 960 FLAT FOOT

    4 199,00 
    Dodaj do koszyka

RIGS WALL-MOUNTED 

to nic innego jak klatki rigs montowane do ściany, czyli bramy przyścienne. Dlaczego montujemy klatki do ściany? Powodów jest parę. Jeśli drążki zamiast iść od słupa do słupa będą łączyły słup i ścianę – wykorzystamy coś, co nasza siłownia, klub fitness czy domowa siłownia już posiada – czyli ścianę. Dzięki temu zaoszczędzimy na zakupie słupów. Drugi aspekt wykorzystania ściany to zmniejszenie przestrzeni, którą zajmuje klatka. Często w siłowniach nie ma wystarczająco miejsca lub potrzeby żeby kupić ogromnego RIGA. Wtedy stosowane są bramy montowanie do ściany. Przy wykorzystaniu klatek przyściennych potrzebne jest znacznie mniej miejsca otaczającego klatkę – przeznaczonego dla ćwiczących, czyli też mniejsza liczba osób będzie mogła jednocześnie na niej ćwiczyć.

  • RIG PULL-UP WALLMOUNTS 1250

    BRAMA RIG WALL MOUNTED 1250

    2 649,00 
    Dodaj do koszyka
  • RIG PULL-UP WALLMOUNTS 4300

    BRAMA RIG WALL MOUNTED 4300

    5 699,00 
    Dodaj do koszyka
  • RIG PULL-UP WALLMOUNTS 7350

    BRAMA RIG WALL MOUNTED 7350

    14 999,00 
    Dodaj do koszyka

SQUAT STAND

to alternatywa do dużych i zajmujących dużo miejsca klatek CrossFit. SQUAT STAND to stojak do treningu ze sztangą. Stojak składa się z dwóch słupów o wysokości 2,3 m LUB 1,7 m. Zmieszczą się do każdego miejsca treningowego. W naszej ofercie dostępne są dwa warianty Stojaka do wyciskania:

  • SQUAT STAND, którego słupy są połączone za pomocą podwójnego drążka. Zastosowanie drążka rozszerza możliwości treningu ze stojakiem i umożliwia nie tylko wyciskanie sztangi, ale także trening w podwieszeniu, czyli np. podciąganie się na drążku
  • SQUAT STAND SEPARATED to dwa oddzielne słupy, stojaki do wyciskania sztangi, które są nieco niższe (1,7 m) i nie są ze sobą połączone.

DLACZEGO BRAMY CROSSFIT SĄ TAKIE WAŻNE?

Mowa o bramach, ale dlaczego są one takie ważne w treningu CrossFit? Bramy są podstawą całego treningu w podwieszeniu, ale także bazą do zamocowania innych elementów ważnych w treningu funkcjonalnym. Są to elementy dodatkowe:

  • uchwyty na sztangę do wyciskania BARBELL HOOK,
  • ramiona asekuracyjne do treningu ze sztangą SUPPORT ARMS,
  • tarcze do treningu z piłkami lekarskimi WALL BALL czyli cel do podrzucania piłek BALL TARGET,
  • baza na gryf LANDMINE,
  • uchwyt do pompek szwedzkich BULL DIP STATION, zwany też poręcze do dipów,
  • uchwyt na linę BATTLE ROPE do treningu wytrzymałościowego o wdzięcznej nazwie kotwicy na linę ROPE ANCHOR,
  • wysięgnik na linę lub worek bokserski ACROSS ARM

Im więcej konstrukcja ma drążków tym więcej miejsc do podciągania dla trenujących. Konstrukcje wolnostojące mają zawsze więcej połączeń – drążków, niż te montowane do ścian.

JAK DOBRAĆ ODPOWIEDNIĄ WYSOKOŚĆ SŁUPÓW DO SPRZĘTU CROSSFIT?

Ważne zagadnienie to dobór odpowiedniej wysokości sprzętu do różnego typu rozwiązań. Zauważmy, że podczas treningu wykonujemy różnego rodzaju ruchy które zmieniają nasz zasięg – przy podnoszeniu sztangi wykonujemy przysiad, przez co nasza wysokość się obniża, natomiast podczas podciągania się na drążku jesteśmy ponad ziemią. Ma to związek z wysokościami słupów użytych do bram i klatek RIGS & RACKS, stojaków pod sztangę SQUAT STAND i chociażby montowanych na słupach uchwytów na sztangę BARBELL HOOK.  Na poniższym obrazku zobrazowano wysokości człowieka i sprzętów.

Porównanie wysokości klatek CrossFit, człowieka, squat stand

JAKIE WYSTĘPUJĄ WYSOKOŚCI SŁUPÓW? JAKA WYSOKOŚĆ BRAMY DO SIŁOWNI?

Standardowo, wszystkie bramy są konstruowane na jedną wysokość – 2,7 m. Jest to odpowiednia wysokość słupów do siłowni, CrossFit boxów i klubów ze względu na zróżnicowanie zawodników (trenujących). Kobiety oraz niżsi trenujący często „pomagają” sobie z wejściem na konstrukcje używając jako podstawy PLYO BOXa lub uchwytów na sztangę BARBELL HOOK.
Słupy o wysokości 2,7 m to najbardziej popularne rozwiązanie, ale nie jedyne. Dla urozmaicenia klatek CrossFit stosuje się wysokie słupy – stanowiska do treningu w podwieszeniu z kółkami gimnastycznymi lub taśmami treningowymi (typu TRX). Słupy te mają wysokość 3,7 m, czyli równo o metr więcej. Umożliwia to przymocowanie kół lub taśm za pomocą specjalnych uchwytów – klamr CARABINER GRIPER lub klasycznych uchwytów do BATTLE ROPE – ROPE ANCHOR. Wysokie słupy to idealne rozwiązanie do większych i wyższych hal treningowych. Nie tylko urozmaicą wizualnie wygląd siłowni, ale także roszerzą funkcjonalność bram o jakże istotny trening w podwieszeniu (trening na kółkach gimnastycznych, taśmach a także podciąganiu na linie).

W ostatnim przypadku wysokość słupów wynosi 2,5 m i jest głównie wykorzystywana do stojaków na sztangę SQUAT STAND. Dlaczego? Ponieważ stojaki SQUAT STAND są głównie wykorzystywane do domowych siłowni, tzw. garage gym. A w domach sufity są często niżej niż w klubach fitness. 2,5 m to można powiedzieć takie minimum potrzebne dla przeciętnej wysokości człowieka do podwieszenia się na wyprostowanych rękach na drążku. W Konstrukcji SQUAT STAND od CrossHero możesz połączyć zarówno wyciskanie sztangi jak i trening w podwieszeniu.

CO DALEJ PO WYBRANIU KLATKI CROSSFIT?

Kolejnym etapem po wybraniu odpowiedniej bramy treningowej jest uzupełnienie jej dodatkami. Dodatki to po prostu wszelkiego rodzaju urządzenia, dzięki którym możliwe jest wykonanie większej liczby ćwiczeń, np:

  • uchwyty na sztangę BARBELL HOOK, umożliwiające wyciskanie sztangi,
  • ramiona asekuracyjne SAFETY SUPPORT ARMS, zabezpieczające upadek gryfu podczas ćwiczeń,
  • tarcza do celowania piłkami BALL TARGET,
  • poręcze do dipów (pompek szwedzkich) BULL DIP STATION,
  • rotator sztangi LANDMINE, do treningu z gryfem lub dwoma!
  • uchwyt na bumpery STORAGE PINOKIO, do przechowywania talerzy bumperowych,
  • wysięgnik na linę lub worek bokserski ACROSS ARM,
  • kulki do podciągania GRENADE GRIPS
  • drążek do podciągania BONE SHAPE BAR,
  • wieszak na gryfy lub akcesoria treningowe BARS WALL RACK, do przechowywania gryfów i akcesorii
  • wieszak na gryfy poziomy BARS WALL HANGER, do przechowywania sztang w siłowni
  • kółka gimnastyczne GYM RINGS, montowane za pomocą taśm do RIGA,
  • taśmy treningowe typu TRX STRAPS PREMIUM,
  • uchwyt mocujący linę battle rope ROPE ANCHOR do treningu wytrzymałościowego.
PolishEnglishGerman